Colectivul de Psihologie și Ştiințele Educației
Echipa de cercetare
Colectivul de Psihologie și Științele Educației se ocupă în prezent cu studiul celor mai importante teme din domeniu: știința minții, a creierului și a comportamentelor umane. Cercetătorii acestui colectiv dezvoltă teme atât teoretice, cât și practice, cu scopul de a scote în evidență interesul atât intrapersonal pentru activitatea umană, cât și utilitatea educațională a rezultatelor cercetătorilor. Predominant cercetare fundamentală și teoretică, activitatea colectivului dezvoltă teoriile actuale din domeniul psihologiei și științele educației precum: teoria identității și identificării sociale, teoriile funcționării dinamice a relației dintre psihic și creier, teorii ale creativității, teorii ale rolului schemelor cognitive, teorii educaționale ale motivației, ale realizării de sine, idealul educațional, precum și impactul acestora din punct de vedere educațional.
Cercetările realizate în cadrul acestui colectiv se concentrează în cinci teme mari de cercetare, dar ele au și o abordare interdisciplinară: perspectiva neuroștiințifică asupra dimensiunii sociale a creierului uman; psihologia genurilor – identitatea de gen și stereotipurile de gen; teorii cognitive ale rezolvării de probleme și creativității; filosofia educației; identitatea socială și formele identificării sociale. Toate aceste teme sunt realizate în programul de cercetare al institutului, Teme și idei fundamentale în psihologie și științele educației.
Contribuțiile cercetătorilor din colectiv sunt vizibile și în activitatea de diseminare a rezultatelor cercetării și a recunoașterii calității bune a cercetării la nivel local, național și internațional. Toți membrii colectivului organizează manifestări științifice naționale și internaționale periodice, organizează ateliere de lucru pentru dezvoltarea de abilități practice în cercetare și participă la manifestări științifice internaționale.
PROGRAMUL ICES-2: TEME ȘI IDEI FUNDAMENTALE ÎN PSIHOLOGIE ȘI ȘTIINȚELE EDUCAȚIEI
Obiectivul programului: Investigarea conceptelor și teoriilor din psihologie și științele educației cu o largă importanță academică și utilitate pentru dezvoltarea personală și socială.
Ipoteze/premise: În măsura în care stimulează, susține și optimizează potențialul uman, sporește calitatea vieții și contribuie la realizarea scopurilor și aspirațiilor individuale și sociale, dezvoltarea este unul dintre cele mai importante țeluri demne de urmat în viața personală și socială. Cercetările din domeniul psihologiei și științelor educației, precum și cele din disciplinele conexe (științele comunicării, neuroștiință, științele cogniției etc.), pot și trebuie să contribuie în mod fundamental la clarificarea mecanismelor dezvoltării și la implementarea eficientă a tehnicilor și metodelor specifice acesteia.
Publicații reprezentative:
Cărți
- Tudor Stanciu și Cristina Maria Tofan (coord.). Învățarea continuă. Tendințe actuale și viitoare în educație și societate (TAVES). Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, 2023, 341 p., ISBN: 978-606-714-796-4, ISSN: 2601-3010. Link: https://www.editura.uaic.ro/produse/editura/aparitii-recente/invatarea-continua-tendinte-actuale-si-viitoare-in-educatie-si-societate-taves-1979/1
- Cristina Maria Bostan și Alexandra Maftei (coordonatori), Fenomenul Fake News. Mecanisme psihologice și sociale, Editura Institutul European Iași. 2022, 168., ISBN 978-606-24-0312-6. Link: https://www.euroinst.ro/titlu.php?id=1739
- Aurora Hrițuleac, Liviu-Adrian Măgurianu (coordonatori), Conștiința la confluența dintre științe, Editura Pro Universitaria, București, 2022, 219 p., ISBN 978-606-26-1463-8
- Marinela Rusu (coordonator), Geniu, talent, creativitate – o perspectivă socio-culturală, vol. 1, Ed. Performantica, Iași, 190 p., 2022, ISBN 9786066859059;
- Marinela Rusu, (coordonator), Geniu, talent, creativitate – o perspectivă psiho-pedagogică, vol. 2, Ed. Performantica, Iași, 202 p., 2022, ISBN 9786066859066.
- Felicia Ceaușu, Fundamentals of Cognitive Psychology, LAP Lambert Academic Publishing, Berlin, 2021, 140 p., ISBN: 978-620-4-71446-2, link: Fundamentals of Cognitive Psychology, 978-620-4-71446-2, 6204714465 ,9786204714462 by Felicia Ceausu (morebooks.shop)
- Aurora Hrițuleac, Liviu-Adrian Măgurianu (coord.), Paradigma conștiinței. Abordări multi și interdisciplinare. Concepte, teorii și practici, Editura ProUniversitaria, București, 2021, 259 p., ISBN: 978-606-26-1261-0, link: https://www.prouniversitaria.ro/carte/paradigma-constiintei-abordari-multi-si-interdisciplinare-concepte-teorii-si-practici/;
- Marinela Rusu, Marilena Doncean, Dumitru Tudor Jijie, Dezvoltarea economico-socială durabilă a Euroregiunilor şi a zonelor transfrontaliere, Vol. 39, Editura Performantica, Iași, 2021, 200 p., ISBN: 978-606-685-830-4.
- Marinela Rusu, Mariana Diaconu, Marilena Doncean, Ciprian Alecu (coord.), Dezvoltarea economico-socială durabilă a Euroregiunilor şi a zonelor transfrontaliere (vol. XXXV), Editura Performantica, Iași, 2019, 411 p.
Studii și articole
- Cristina Maria Bostan, Aurora Hrițuleac și Liviu-Adrian Măgurianu, „Death anxiety and COVID-19 Anxiety. The mediating role of religious relational identification and the impact of emotional regulation strategies”. OMEGA-Journal of Death and Dying, Online first, 2023, doi: https://doi.org/10.1177/00302228231151744, WOS:000911372700001, factor de impact 2, încadrare: Q3 în domeniul Psychology, Multidisciplinary – conform Clarivate Analytics, indexare: ISI Web of Science, Social Science Citation Index, link: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/00302228231151744
- Ana Maria Hojbotă, Daniel Nica și Cristina Maria Bostan-Tofan, „The many faces of authenticity in populist rhetoric”, Journal for the Study of Religions and Ideologies, acceptat pentru publicare și în curs de publicare, 2023, factor de impact 0,3, AIS 0,262, încadrare: Q4 în domeniul Religion,- conform Clarivate Analytics, indexare; Web of Science, Arts and Humanities Citation Index.
- Oana Jitaru, Roxana Bobu și Cristina Maria Bostan, „Social and Emotional Skills in Adapting Students to the Academic Environment”, Revista Românească Pentru Educație Multidimensională, 15(1), 2023, pp 590-605, doi: https://doi.org/10.18662/rrem/15.1/713, WOS: 000952669100032, factor de impact 2, încadrare: N/A în domeniul Education & Educational Research – conform Clarivate Analytics, indexare: ISI Web of Science, Emerging Sources Citation Index, link: https://doi.org/10.18662/rrem/15.1/713
- Mihael Nedeljko, Yang Gu și Cristina Maria Bostan, „The dual impact of technological tools on health and technostress among older workers: an integrative literature review”, Cognition, Technology & Work, Online first, 2023, doi: https://doi.org/10.1007/s10111-023-00741-7, WOS:001080572200001, factor de impact 2,26, încadrare: Q3 în domeniul Ergonomics – conform Clarivate Analytics, indexare: ISI Web of Science, Social Science Citation Index, link: https://link.springer.com/article/10.1007/s10111-023-00741-7
- Cristina Maria Bostan, Alexandru Cosmin Apostol, Răzvan-Lucian Andronic, Tudor Stanciu și Ticu Constantin, „Type of goals and perceived control for goal achievement over time. The mediating role of motivational persistence”, Acta Psychologica Vol 231, 2022, 103776. Doi: https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2022.103776 , Factor de impact 1,984, încadrare Q4 în domeniul Psychology, Experimental – conform Clarivate Analytics, indexare: ISI Web of Science, Sociological Abstracts, PsycINFO, Current Contents – Social & Behavioral Sciences, BIOSIS Citation Index, PubMed/Medline, Social Sciences Citation Index, Directory of Open Access Journals (DOAJ), Ergonomics Abstracts, Applied Social Science Index and Abstracts, SWIDOC, Scopus.
- Alexandru Cosmin Apostol, Mihaela Rădoi, Cristina Maria Bostan, Gabriela Irimescu, „Professional identity in a fluid pandemic context. Measuring academic worries of university students: Initial validation of a scale”, Scientific Annals of „Alexandru Ioan Cuza” University of Iași (New Series) Sociology and Social Work, Vol. 14, No. 2, 2021, 141-159. Doi: https://doi.org/10.47743/asas-2021-2-664 . Indexare: ERIH+, EBSCO, PROQUEST CSA-Sociological Abstract, PROQUEST-Social Services Abstracts, PROQUEST-Worldwide Political Science Abstracts, Ulrich, IBSS, CEEOL, INDEXCOPERNICUS, SCIPIO and CNCSIS
- Cristina Maria Tofan, „Conștiința identificării religioase”, în Aurora Hrițuleac și Liviu-Adrian Măgurianu (coord.), Conștiința la confluența dintre științe, Editura Pro Universitaria, București, 2022, ISBN 978-606-26-1463-8.
- Aurora Hrițuleac, „Relația creier-minte-conștiință din perspectiva experienței din proximitatea morții” în Aurora Hrițuleac, Liviu-Adrian Măgurianu (coordonatori), Conștiința la confluența dintre științe, Editura Pro Universitaria, București, pp. 82-106, ISBN 978-606-26-1463-8.
- Liviu-Adrian Măgurianu, Daniel Măgurianu, „Lumea fără simțuri la oameni și animale”, în Irina Frasin, George Bodi, Sonia Bulei, Codrin Dinu-Vasiliu (coord.), Animal Life and Human Culture, Anthrozoology Studies, Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2022, ISBN: 978-606-37-1599-0, pp. 299-320, link: http://www.editura.ubbcluj.ro/bd/ebooks/pdf/3343.pdf;
- Marinela Rusu, ”Cultural dimensions of learning – teachers’ cultural skills”, in Review of Artistic Education, Ed. SCIENDO & Artes Publishing House, Iași, May, Nr. 24, 2022, p. 237 – 250 (DOAJ, EBSCO, ERIH PLUS, CEEOL, CEJSH, PROQUEST etc) DOI: 10.2478 / rae – 2022 – 0029 RAE 23-24-2022.pdf
- Felicia Ceaușu, „Are Animals only Intelligent or Do They Possess Thought?”, în Irina Frasin, George Bodi, Sonia Bulei, Codrin Dinu Vasiliu (coord.), Anthrozoology Studies Animal Life and Human Culture, Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2022, 338 p.,ISBN 978-606-37-1599-0, pp.321-336;
- Cristina Maria Bostan, Tudor Stanciu, Răzvan Lucian Andronic, „The moderating role of being valued by teachers over the association between school children motivation and need for competition”, SAGE Open, 11, 3, 2021, pp. 1-9, DOI: https://doi.org/10.1177/21582440211044179, factor de impact 1.356, indexare: ISI Web of Science, link: https://doi.org/10.1177/21582440211044179;
- Aurora Hrițuleac, „Auto-modelarea cerebrală: o nouă perspectivă genetică”, în Aurora Hrițuleac, Liviu-Adrian Măgurianu (coord.), Paradigma conștiinței. Abordări multi și interdisciplinare. Concepte, teorii și practici, Editura Pro Universitaria, București, 2021, 259 p., ISBN: 978-606-26-1261-0, pp. 172-188, link: https://www.prouniversitaria.ro/carte/paradigma-constiintei-abordari-multi-si-interdisciplinare-concepte-teorii-si-practici/;
- Liviu-Adrian Măgurianu, Daniel Măgurianu, „Incognito în evoluția vieții”, în Irina Frasin, George Bodi, Codrin Dinu-Vasiliu (coord.), Studii de antrozoologie. Etica și lumea non-umană, Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2021, 197 p., ISBN: 978-606-37-1203-6, pp. 76-92, link: http://www.editura.ubbcluj.ro/www/ro/ebooks/authors_d.php?ida=1926
- Marinela Rusu, „Elements that contribute to the efficiency of communication between teacher and student”, Review of Artistic Education, 22,1, 2021, pp. 258-270, indexare: DOAJ, EBSCO, ERIH PLUS, CEEOL, CEJSH, PROQUEST, link: https://rae.arts.ro/filecase/filetypes/documents/archive/RAE_21_22.pdf.
- Aurora Hrițuleac, „Aroganța antropocentrică dintr-o perspectivă neuroștiințifică”, în Irina Frasin, George Bodi, Codrin Dinu Vasiliu (coord.), Studii de antrozoologie. Gândind dincolo de limite, Editura Pro Universitaria, București, 2020, 240 p., ISBN 978-606-26-1212-2, pp. 73-90;
- Liviu-Adrian Măgurianu, Daniel Măgurianu, „Emoțiile în viața animalelor”, în Irina Frasin, George Bodi, Codrin Dinu Vasiliu (coord.), Studii de antrozoologie. Gândind dincolo de limite, Editura Pro Universitaria, București, 2020, 240 p., ISBN: 978-606-26-1212-2, pp. 91-10;
- Marinela Rusu, „Specific skills of interpersonal communication”, Review of Artistic Education, 20, 2020, pp. 243-256, DOI: https://doi.org/10.2478/rae-2020-0029, indexare: DOAJ, EBSCO, ERIH PLUS, CEEOL, CEJSH, PROQUEST, link: https://content.sciendo.com/view/journals/rae/20/1/article-p243.xml;
- Aurora Hrițuleac, „Suferința devalidată. Semnificația unui parteneriat semnificativ”, în Irina Frasin și George Bodi (coord.), Studii de antrozoologie. Interacțiunea om-animal din perspectivă multidisciplinară, Editura Pro Universitaria, București, 2019, pp. 95-111;
Activități și manifestări științifice:
- Simpozionul științific national Paradigma conștiinței – abordări multi și interdisciplinare, ediția a V-a: Conștiință și identitate, organizat de Institutul de Cercetări Economice și Sociale „Gh. Zane” din Iași, Academia Română – Filiala Iași, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași; Departamentul de Filosofie și Departamentul de Sociologie și Asistență Socială, Facultatea de Filosofie și Științe Politice, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași; Academia Forțelor Aeriene „Henri Coandă” Brașov; Muzeul Național al Literaturii Române Iași; Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Hyperion, București; Departamentul de Psihologie, Facultatea de Științe Socio-Umane, Universitatea „Lucian Blaga”, Sibiu; Centrul de consiliere, orientare în carieră și incluziune socială, Universitatea Tehnică „Gh. Asachi”, Iași; Inspectoratul Școlar Județean Iași; Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloaie”, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, 15-16 decembrie. Link: https://acadiasi.org/paradigma-constiintei-abordari-multi-si-interdisciplinare-editia-a-iv-a-constiinta-si-identitate/ Responsabil: CS. III dr. Aurora Hrițuleac;
- Sesiunea Națională Științifică Teme și idei fundamentale din domeniul psihologiei și științelor educației, Zilele Academice Ieșene, ediția a XXXVII-a, organizată prin Institutul de Cercetări Economice și Sociale „Gh. Zane” din Iași, Academia Română – Filiala Iași, Iași, în colaborare cu Academia Forțelor Aeriene „Henri Coandă” Brașov, Centrul de consiliere, orientare în carieră și incluziune socială, Universitatea Tehnică „Gh. Asachi” Iași, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea Hyperion București, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu”, Iași și Muzeul Național al Literaturii Române Iași, 20 octombrie 2022. Link: https://acadiasi.org/teme-si-idei-fundamentale-din-domeniul-psihologiei-si-stiintelor-educatiei-zilele-academice-iesene-editia-a-xxxvii-a/ . Responsabil: CS dr. Cristina Maria Tofan;
- International Symposium Values and Symbols: Social and Spiritual Support in times of Pandemic and Global Conflict- organizat de Dokuz Eylul University, Faculty of Divinity in Izmir, Turkey în colaborare cu Facultatea de Filosofie și Științele Politice, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și Institutul de Cercetări Economice și Sociale „Gh. Zane” – Academia Română, Filiala Iași, 17 Mai 2022.: Responsabil CS dr. Cristina Maria Tofan;
- International Workshop Philosophical Reasoning as Therapy -organizat de către Iași Center of the Council for Research in Values and Philosophy, Facultatea de Filosofie și Științele Politice, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, în colaborare cu Saint Joseph University of Beirut (Lebaonon) și Institutul de Cercetări Economice și Sociale „Gh. Zane” – Academia Română, Filiala Iași., 30 Iunie, 2022. Responsabil CS dr. Cristina Maria Tofan;
- Simpozionul științific național Paradigma conștiinței – abordări multi și interdisciplinare, Institutul de Cercetări Economice și Sociale „Gh. Zane”, – Academia Română, Filiala Iași, online, 4-5 decembrie 2020; Responsabil. CS. III dr. Aurora Hrițuleac și CS III dr. Liviu-Adrian Măgurianu;
- Atelierul Metodologia cercetării. Strategii şi metode de cercetare calitativă, Institutul de Cercetări Economice și Sociale „Gh. Zane” – Academia Română, Filiala Iași, 25 iunie 2020; responsabil/coordonator organizare din institut: CS II dr. Marinela Rusu;
- Conferința internațională Creativitatea și dezvoltarea personală – Modalități de integrare socială și educativă/ Creativity and personal development – modalities of social and educational integration, ediţia a XI-a, Institutul de Cercetări Economice și Sociale „Gh. Zane” – Academia Română, Filiala Iași, Iași, 22 octombrie 2020, link: http://creativitytoday.tk/ (conferință organizată în colaborare cu Universitatea Națională de Arte ”George Enescu” din Iași); responsabil/coordonator organizare din institut: CS II dr. Marinela Rusu;
- Conferința Self-Realization From The Perspective Of Education And Creativity, Institutul de Cercetări Econopmice și Sociale „Gh. Zane”, Iași, 31 mai, 2019, https://acadiasi.org/realizarea-de-sine-din-perspectiva-educatiei-si-creativitatii/ https://artpersonality.webs.com/; Responsabil CS II dr. Marinela Rusu;
- Simpozionul național Paradigma conștiinței – abordări multi și interdisciplinare, Institutul de Cercetări Economice și Sociale „Gh. Zane” – Academia Română, Filiala Iași, 6 decembrie 2019, link: https://acadiasi.org/paradigma-constiintei-abordari-multi-si-interdisciplinare/; responsabil/coordonator organizare din institut: CS III dr. Aurora Hriţuleac.
- Comisia Europeană, Acțiunea COST; Denumire proiect: CA21107 – Work inequalities in later life redefined by digitalization (DIGI-net); Perioadă: 0.10.2022-19.10.2026; Valoare totală: necunoscută; Valoare aferentă institutului/centrului în 2022: nu este cazul (bugetul este gestionat exclusiv de institutía coordonatoare: Universitatea Mendel, Brno, Cehia); director proiect: Dr. Martina Rašticová (Universitatea Mendel, Brno, Cehia); membri proiect din AR (Institutul de Cercetări Economice și Sociale „Gh. Zane”, Academia Română Filiala Iași): Echipa de experți a proiectului include următorii colegi din institut: CS dr. Cristina Maria Tofan.
- Institutul de Cercetări Economice și Sociale „Gh. Zane” este partener în cadrul proiectului Suport educațional și formativ pentru doctoranzi și tineri cercetători în pregătirea inserției în piața muncii (POCU 153322) (https://www.uaic.ro/studii/studii-universitare-de-doctorat/burse-doctorale-in-cadrul-proiectului-suport-educational-si-formativ-pentru-doctoranzi-si-tineri-cercetatori-in-pregatirea-insertiei-in-piata-muncii/). Proiectul, coordonat de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, sprijină educațional, formativ, financiar și logistic 93 de doctoranzi și 24 de cercetători postdoctorat în dezvoltarea carierei academice (inclusiv în sensul inserției lor pe piața muncii). Echipa de experți a proiectului include următorii colegi din institut: CS III dr. Liviu Măgurianu (coordonator partener), CS III dr.Aurora Hrițuleac (expert grup țintă și expert furnizare programe de cercetare avansată) și CS dr. Cristina Maria Tofan (expert derulare studiu).
- Proiectul „Conflict Transformation in Youth Work” este coordonat de către Organizația Olde Vechte Foundation. Membru participant în proiect este CS dr. Cristina Maria Tofan.
- CS III dr. Liviu-Adrian Măgurianu este consultant științific pentru raportul Abordare participativă în căutarea mijloacelor de ameliorare a mediului școlar (beneficiar: Organizația Salvați Copiii, Filiala Iași, 2021, link: https://www.ecomunicate.ro/comunicat/impreuna-pentru-o-scoala-prietenoasa-abordare-participativa-in-cautarea-mijloacelor-de-ameliorare-a-mediului-scolar/).
- Colegiul Pedagogic „Vasile Lupu” Iași (din 2021)
- Organizația Salvați Copiii – Filiala Iași(din 2021)
- Academia Forțelor Aeriene „Henri Coandă” Brașov(din 2021)
- Muzeul Național al Literaturii Române Iași (din 2021)
- Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (din 2021)
- Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași(din 2021)
- Facultatea de Teologie Ortodoxă, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (din 2021)
- Asociația Societatea Română de Analiză Jungiană (din 2021)
- Asociația Informală a Vocilor pentru Incluziune (din 2021)
- + plus contract colaborare CUZA 2023 – POCU
- Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, Republica Moldova (din 2019)